Címkék: család, szülő, gyerek, lélek, betegség, depresszió
A felnőtt gyerek lelki betegségét a szülő tovább ronthatjaSzijjártó Linda, pszichológus
Ha a 30 éves fiunk depressziós lesz, egyáltalán nem biztos, hogy a végtelen szülői gondviselés és kényeztetés az, amire ebben a szorult helyzetben szüksége van. Sőt, a tapasztalatok szerint a túlzásba vitt pátyolgatással sokszor többet ártunk, mint gondolnánk. hirdetés Nem vagyunk semmi jónak az elrontója, de azt azért szögezzük le; egy pszichés betegsége okán igencsak labilissá vált felnőtt gyógyulásában erőteljesen hátráltató tényezőnek számít a betegség tényére bizarr mértékű szeretettel és odafigyeléssel reagáló szülői magatartás. "Tíz éve vagyok depressziós. Amikor először kiborultam, anyuékhoz jöttem haza, és itt ragadtam. - mesél a szüleihez fűződő kapcsolatáról a 37 éves Gábor. - Örülök, hogy befogadtak, de sokszor érzem, ez a sok gondoskodás, az állandó figyelem és kedveskedés már túl sok: elkényelmesít, így már tényleg nincs miért küzdenem." hirdetés hirdetés Nehéz elviselni A depresszió - legalábbis a pszichiátria nagy szótárában - súlyos hangulatzavart jelent, ami felett közeli hozzátartozóként nem szabad, és valljuk be, képtelenség is lenne szemet hunyni. A diagnózis kimondásától gyakorlatilag másodpercek telnek csak el addig, míg a szülőkben ösztönösen megszólaló, aggodalmat és bűntudatot egyaránt suttogó belső hang arra nem készteti őket: lehetőségeikhez képest tegyenek meg minden tőlük telhetőt a mentális problémája okán ismét a kisgyerek szerepébe kényszerített, 30-40 éves utódjukért. Ezzel alapvetően nem is lenne semmi gond, hiszen egy - akár hormonális hatás, akár egy aktuális negatív élethelyzet következtében felbukkanó - hangulatzavar miatt folytonosan kedvtelen, életunt, sőt sok esetben szuicid, öngyilkos törekvéseket hangoztató személynek a kátyúból való kikecmergéshez mindenképp energiára, vagyis külső segítségre van szüksége. Csak az a kérdés, milyenre. ![]() "Nincs annál fájóbb egy anyának, ha látja, hogy a gyereke így szenved - mutatja be az érem másik oldalát az 59 éves Klári, Gábor édesanyja. - Próbálunk mindent megtenni, hogy szegény jobban érezze magát. Nálunk lakik, fizetjük a számláit, kizárólag hármasban járunk nyaralni, főzök-mosok rá. Legalább ennyivel könnyebb legyen az élete." Mi tagadás, tényleg nincs könnyű dolgunk, ha szülőként efféle élethelyzettel és érzelmi problematikával nézünk szembe. Igyekszünk a lehető legkönnyebbé tenni a gyógyulást a kétségbeejtő változást produkáló szerettünk számára, aki, sokszor tényleg úgy tűnik, képtelen arra, hogy egyedül talpon - és életben - tudjon maradni. Ösztönösen invitáljuk magunkhoz, alszunk nála, látogatjuk naponta többször, hívjuk fel akár százszor is, gondozzuk, biztatjuk, hiszen ezzel igyekszünk bizonyosságot vinni az életébe: van miért folytatni és visszatalálni a régi kerékvágásba. Muszáj határt szabni Azt azonban meg kell értenünk, mindennek van határa. És itt elsősorban az időbeli korlátokra gondolunk. Egy betegség kezdeti szakasza mindenki számára traumatikus, így a túlzott segítségnyújtás eleinte természetesnek tekinthető, és a beteg számára is fontos mozzanat. A közös tevékenységek, a nagy beszélgetések, a pszichológushoz kísérés, a diszkrét, de állandó felügyelet mind részei a felépülésnek. Azonban az idő múlásával, túl a pszichiátriai kezelésen, egy rehabilitáló pszichoterápia és a rendszeresnek mondható gyógyszeres kezelés mellett, nem biztos, hogy a talpra állás küszöbén álló "felnőtt gyereknek" jót tesz, ha az őt szerepéből kifolyóan túlféltő szülők - akaratukon kívül - korlátozzák autonómiájában, megtagadva tőle így a továbbiakra nézve az önálló, saját élet lehetőségét. Bármilyen megterhelő is a "szakítás", ha a gyógyulás procedúrája folyamatban van, visszavonulót kell fújjunk, hiszen csak akkor tudjuk biztosítani számára az esélyt, hogy betegsége ellenére, bízva önmagában, egyedül boldogulhasson. "Nagyon nehéz volt. Kata még épp az államvizsga előtt állt, amikor a pszichiátriára került. Azt hittem, megőrülök fájdalmamban - emlékszik vissza a nehéz időszakra a 48 éves Anikó. - Mikor hazaengedték, képtelen voltam normálisan viselkedni, azt hittem, ha én nem vigyázok rá, bármikor visszaeshet. De meg kellett értenem; felnőtt ember, akit csak megalázok és elbizonytalanítok az állandó féltésemmel és aggodalmaskodásommal." ![]() El kell ismernünk; nem könnyű a lecke, ami fel van adva a pszichés beteg gyermekükért aggódó szülőknek, hiszen amellett, hogy meg kell tanulniuk elfogadni az új élethelyzetet, tudniuk kell őt úgy segíteni és kivezetni ebből a nagyon is komoly betegségből, hogy közben vigyázzanak, nehogy pont szeretetükkel, babusgatásunkkal zúzzuk szét a gyógyulás esélyét. A szakértők által sokat emlegetett, és igen hasznos tanácsot pedig nem lehet eléggé hangsúlyozni: nem szabad megijednünk, ha arra kényszerülünk, hogy farkasszemet nézzünk szülőként ezzel a nagyon is gyakori problémával. Csupán elég erősnek kell lennünk ahhoz, hogy merjünk segítséget és támogatást kérni rokonoktól, barátoktól és a minket "kis betegünkről" való leváláshoz hozzásegítő pszichológustól, aki rávezethet arra, hogyan tanuljuk meg a nehéz pillanatokban úgy fogni a gyerek kezét, hogy ha eljön az ideje, képesek legyünk nyugodt szívvel el is engedni.
A hozzászóláshoz be kell lépned. Amennyiben regisztrálni szeretnél, megteheted itt! Hirdetés |
Belépéshirdetés HírlevélFriss kommentekLehet egyszerre két pasit szeretni? Náunk mindenkinek barna szeme van. A férjemékn... pgreta || 2010 || Sze || 03.Mikor reikizni jártam, az egész tanfolyamon két... Lucgizi || 2010 || Sze || 03.Leteszteltük: Mit bír a körömlakkod? Gizi köszi, láttam, hogy 200 alkalomra elég... ... pgreta || 2010 || Sze || 03.Legforróbb témaLegfrissebb cikkekSzavazásAjánlat
Receptajánló |
![[origo] Női Lapozó címlap](http://www.noilapozo.hu/templates/imgs/nl_logo.jpg)




Összes komment megtekintése! (37)
Az utolsó 20 komment:
Leslie I 2010. 06. 23. 23:56
37
csupaszabo (25)! Tökéletesen igazad van. Ha engem pl meg akarnak változtatni, először jön a \"jus mormorandus\" utána a nyugalmas lassú és halk érvelés, és ha igy sem tudják elfogadni a rigolyáimat akkor Hasta la Vista. Reklamálni esetleg a szüleimnél lehet D)) Na de az igazsághoz hozzátartozik, hogy hajlandó vagyok kompromisszumokra is! A Micimackós bögrémet csak Müzlizésre és teázásra lehet használni!!! NEKEM p
Lucgizi I 2009. 11. 25. 08:39
36
Banya :)) Anyukám már áttért arra, hogy a gyerekeimen keresztül próbál már nevelni :) Nekik mondja el, hogy kéne csinálnom a dolgaimat. :))) Persze visszahallom tőlük anyám mondókáját, de olyankor megbeszéljük a miérteket és ezzel el van rendezve az ügy :)
Banya969 I 2009. 11. 25. 08:36
35
Szerintem nagyon sok szülő is ott követi el a hibát, hogy nem tudja elfogadni, hogy édes pici csemetéje felnőtt. Hiába egy család, azonos nevelés, a gyerek önálló és más ember. Saját érzésekkel, saját tudattal. Hiába a családi hagyományok, kötelékek és elvárások, attól még hogy máshogy éli az önálló életét, az nem biztos, hogy rossz. (Illetve lehet, hogy a szülők szemében megvetendő, de neki jó, akkor miért kéne máshogy élnie?) Én is egy élő példa vagyok erre. Mivel gyerekkoromban nagyon beteges voltam, anyámban egy olyan reflexet alakított ki, hogy gyakorlatilag úgy kezelt, mint egy porcelánbabát. Még a mai napig is jogot próbál formálni arra, hogy beleszóljon mindenbe. Imádom, de időnként le kell állítanom, és közlöm vele, hogy halihó, nem 3 hanem 36. :-))))
Lucgizi I 2009. 11. 25. 08:31
34
\"nehogy pont szeretetükkel, babusgatásunkkal zúzzuk szét a gyógyulás esélyét\" Ez meg milyen hülye mondat? Az épp előtte említett anyuka is mondta, hogy mindenben támogatta a lányát, féltette, szerette - és mivel szerette, pont emiatt tudta azt is, mikor kell elengedni a kezét!
csupaszabo I 2009. 11. 25. 08:25
33
Banyus, teljesen igazad van. És ezt kell mindenkivel megértetni a környezetünkben: nem vagyunk egyformák. Kinek a pap, kinek a papné, kinek a paplan, ahogy Szaniszló mondaná. Én imádom a spenótot, de a sóskával világgá lehet kergetni. Műás fordítva. Na és? Olyan nagy baj az, hogy nem vagyunk egyformák? Nem, mert így színes a világ. Én szeretem a piros színt. De megőrülnék, ha minden piros lenne, a hótól kezdve a tojáslevesig. Mindaddig, amíg komoly gondot nem okozunk a többieknek a \"dilijeinkkel\", addig nyugodtan fel kell vállalni és fel is lehet, hogy nekünk ez így jó. Én plé. a fejtett bablevest úgy eszem, hogy megtejfölözöm, és apró kenyérdarabkákkal teéljesen megtöltöm, de annyira, hogy a kanál megáll benne. És ettől nem tántorított el az sem, hpogy volt, aki szerint ez undorító. Nem ülök le Vele fejtett bablevest enni, mert nem akarom, hogy ez zavarja. Ugyanakkor nem mondok le a számomra élvezetes elkészítésről sem! Élni és élni hagyni...
Banya969 I 2009. 11. 25. 06:16
32
Csupaszabó, a gondolatmeneteddel maximálisan egyetértek. Annyival egészíteném ki, hogy sokan ott követnek el hibát, ha beleszeretnek valakibe és ugye azért szeretnek bele mert olyan amilyen. De ha már meg akarják változtatni, akkor már nem az az ember lesz akibe beleszerettek. És sokan akkor jönnek rá, hogy mekkora hibát követtek el. (Már ha rájönnek.) Nem kell a saját arcunkra formálni az embereket, hiszen pont az a szép benne, hogy nem vagyunk egyformák.
csupaszabo I 2009. 11. 25. 05:21
31
Ha már a pánikbetegségnél tartunk: vagy 20 évvel ezelőtt voltam pánikbeteg, amikor még nem is igazán tudták, hogy ilyen is van. Halálfélelem, szívtáji szorító érzés, légszomj, karzsibbadás, verejtékezés, ájulás,ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Egyik kivizsgálás a másik után, semmi bajom! Vagy 2 évig szenvedtem tőle. Végül a kutyám gyógyított ki. Megérezte, mikor jön a pánikroham,odatolt egy padhoz vagy kerítéslábazathoz, \"kényszerített\", hogy leüljek, és bújt hozzám, nyalogatott, \"mammogott\" nekem, minden mozdulatával azt sugallta: nincs itt semmi baj. Én meg Őt simogattam,éselfeledkeztem a rohamról! A gyógyszeres kezelés csak tüneti. Meggyőződésem, hogy mindenkinek magának kell rájönnie, mi váltja ki a pánikrohamokat. Amíg ez nem történik meg, addig a pánikrohamok újra és újra megjelennek. De ha elcsíped az okot, meg tudod szüntetni! Saját magadat kell meggyógyítanod, a szervezet öngyógyító képességét kell használnod, Bambino.
mirtusz I 2009. 11. 24. 20:55
30
Sokat tudnék én is hozzáfűzni a pánikbetegséghez. Nekem is frontint adtak kérdezés nélkül. Most keresek rendes terápiát. Próbálok racionálisabb lenni. Nagyon nehéz. Úgyhogy pontosan tudom, hogy mit érzel Bambino. S én is azon gondolkozom, hogy az én anyukám miért tette velem azt, amit tett, hogy ez miben befolyásolta azt, hogy nálam is sajnos kialakult ez a dolog. Milánói mélytányéból, villával és kanállal, ahogy kell. Sajnos a barátom felvágja kicsire a tésztát és úgy eszi. Először hülyét kaptam, most már nem. Elfogadtam. :)
bambino I 2009. 11. 24. 12:06
29
Igazatok van mindenben, és köszi a bátorításokat:) Eezentúl bödönből fogom enni a milánóit, ha úgy esik jól :D Banya, köszönöm a tippeket, meg is veszem őket. Szendi könyvével már szemeztem pár hete az Ósönben...:) Csupaszabo, kivi vagyok az elefántos bögrédre, biztos aranyos:)
zizi I 2009. 11. 24. 10:01
28
Csupaszabó igazad van. És a kommented utolsó fejezete nagyon-nagyon tetszik! Időben kell elvágni a köldökzsinórt, az biztos!! És nekünk fe lkell ismerni azt az időpontot, de nagyon!
muca I 2009. 11. 24. 09:55
27
lapostányérban
muca I 2009. 11. 24. 09:55
26
Dolgoztam étteremben (is), több helyen, mindenütt nagy lapostányérra tett mélytányérban tálalták a milánóit és a bolognait, villával és kanállal. A kicsi étteremben is és a nagyban is. Tehát a \"minden főétel lapotányérban tálalandó\" elv nem helytálló..... :))
csupaszabo I 2009. 11. 24. 07:39
25
Nekem a reggeli kávé csakis és kizárólag az elefántos bögrémből esik olyan jól. Másikból nem ugyanolyan élvezet. Vannak apró kis bogaraink, amik ha nem ártanak a másiknak, akkor simán túl kell lépni rajtuk. Meggondolandó, ha valaki a másikat állandóan meg akarja változtatni, nekem ez nagyon nem tetszene. Fogadjon el úgy, ahogy vagyok! Ha mélytányérból szeretem enni a milánóit, akkor azzal egyöütt fogadjanak el. Ha tutyit használok otthon, akkor úgy. Idegbajt tudok kapni azoktól, akik pl. egy párkapcsolatba mennek úgy bele, hogy \"Na majd én megváltoztatom!\" Minek? Miért? A túlzásba vitt szeretet pedig igenis ártalmas, a képzeletbeli köldökzsinórt időben el kell tudni vágni. Ellenkező esetben a már felnőtt gyerek soha nem lesz egy önmagáért, a cselekedeteiért felelősséget vállaló igazi felnőtt.
Melcsi I 2009. 11. 23. 20:24
24
Néha a kommentezés elmászik teljesen más irányba, mint a cikk, és ellaposodással ér véget. Ez inkább egy kicsit elment speckó irányba Bambino esete nyomán, de pozitív hangnemben, és a lecsengése is bartságos. :)
Melcsi I 2009. 11. 23. 20:21
23
Így van, onnan már csak a szánkba menekül. :))) Kellett megint ide felnéznem, már megint éhes vagyok! :)))))
Medko I 2009. 11. 23. 19:48
22
Nyami, most volt szilvalekváros gombóc: semmi mag:))))) A milánói mászik. Azért jó a mélytányér, abból nem menekül!!:DD
Gyurma I 2009. 11. 23. 14:32
21
Ugyan Melcsi, semmi gond - szilvásgombóc........szerintem hallottátok mekkorát nyeltem! ((::
Melcsi I 2009. 11. 23. 14:29
20
Váljék egészségére az Apukádnak! :) A szilvásgombóc is lábosból a legjobb. Ú, de éhes lettem! :)))
muca I 2009. 11. 23. 14:15
19
Apu mindent tányérból evett (mély, lapos, mikor miből), kivéve a túrós laskát. Azt kizárólag a lábosból. Mindenki szedett, a többinek nekiállt ő, villázta jóízűen.... Miért? Mert az valahogy onnan esett jól.... :)) Egye még sokáig! :)))
Banya969 I 2009. 11. 23. 14:14
18
Bambino, sajnos az általam említett könyvet nem, de sok más érdekes olvasmányt találtam Neked! http://www.libri.hu/konyv/csak-semmi-panik.html http://www.lelkititkaink.hu/panik_agorafobia.html http://www.polc.hu/konyv/panik/114009/?gclid=CM7xg7aZoZ4CFQUUzAodQXv9kg http://www.maganterapia.hu/panik_lp.html?gclid=CLjLuMCZoZ4CFc4WzAodnEa8kw Az utolsót a helyedben jócskán átböngészném, én csak beleolvastam, és már szimpatikus volt. Kitartást Neked és mielőbbi gyógyulást. Veled vagyunk!!!