Címkék: munka, pszichológus, coaching, fejlesztés

A munkahelyi lélekápolás már nem úri huncutság

Kovács Réka
2009. I május I 31.

11 komment Betűméret növelés Betűméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

A munka rideg világa az elérendő gazdasági haszon megvalósításáról szól, de dolgozni sokféleképp lehet. Minarik Annamária munkapszichológussal a gazdasági válságról, a méregtelenítésről beszélgettünk, és arról, hogy bizony a vezetők is csak emberek.

Hazánkban pszichológushoz járni még nem szokás, és aki esetleg tudja magáról, hogy terápiára szorulna, sokszor inkább elfojtja magában ezt az igényét, mert kellemetlennek érzi, és a tengerentúlon élők felesleges hóbortjának tartja. Ez a fajta elzárkózás a munka világában azonban megtörni látszik, hiszen egyre több cég alkalmaz belső pszichológust, vagy fordul tanácsadókhoz, ha vezetőinek és alkalmazottainak szeretne segítséget nyújtani egy-egy probléma megoldásában, vagy akár a szervezet hatékonyságát kívánja növelni.

hirdetés



A méregtelenítés folyamata

"A munka világában, az üzleti életben a pszichológus a humán szempontokat képviseli. A kiválasztások során az emberre koncentrál, a személy és a szervezet összeillesztésére törekszik. Ez egyrészt megvalósulhat szervezetfejlesztés és vezetői coaching, másrészt tréningek és egyéni konzultációk során" - mondja Minarik Annamária, a Pszicho Sapiens Management Consulting vezetője.

A vezetői coaching nem direkt tanácsadás és nem is terápia. Célja a vezetői és a szakmai személyiség fejlesztése, de ez mindig egy adott problémára fókuszálva történik egy "személyi edző" közreműködésével, aki a külső, pártatlan támogató szerepét látja el.

Ha valaki katona, rendőr vagy tűzoltó, vagyis a foglalkozása révén veszélyes helyzeteket old meg nap mint nap, szüksége van arra, hogy az ilyenkor felmerülő problémákat kibeszélhesse magából. "Méregtelenítési" folyamatukat a belső pszichológus tudja szakmai szempontból megfelelően levezényelni, akit ezeknél a szerveknél mindenki igénybe vehet. Ezzel szemben a multinacionális cégeknél nem mindig dolgozik belső pszichológus, ha mégis alkalmaznak ilyen szakembert, akkor sem a klasszikus pszichológusi szerepkört tölti be - sokkal inkább a humánerőforrás-menedzsment munkáját támogatja, vagy különféle tréningeket tart.



Manapság, ha az embernek arra van igénye, hogy valakinek kiönthesse a szívét (márpedig ez minden ember elemi igénye), azt a környezete vagy panaszkodásnak címkézi, vagy egész egyszerűen végig sem hallgatják, hiszen nincs a másikra idő. Épp ezért a pszichológus értő segítségére nagy szükség lenne az üzleti szférában (is), mivel minden alkalmazott, kortól, nemtől és beosztástól függetlenül szívesen mondaná el bajait egy pártatlan embernek - aki a megoldáskeresésben is sokat segíthet. Ráadásul, ha egy alkalmazott kiadhatná magából az őt nyomasztó gondokat, és tudatosabban nézne rá a konfliktusokra és az őt ért sérelmekre, hatékonyabban tudna dolgozni is, mivel a szakember új nézőpontból világíthatná meg számára a problémát, ezért az új, hatékony megoldási stratégiák megtalálása is egyszerűbb.

Bizalmaskodunk

Természetesen a pszichológusi munkakör bizalmi pozíció, így az első lépések soha sem egyszerűek, de egy hozzáértő viszonylag hamar le tudja bontani ezeket a falakat, aminek következtében a második-harmadik alkalommal már őszintén fordulnak feléjük a kliensek. Nyíltan elmondják a munkahelyi bajaikat, hogy kivel milyen konfliktusba keveredtek, hogy mennyire nem tudják már tolerálni egyes kollégáik viselkedését, hogy milyen hihetetlenül kikezdi őket a cégeken belül tapasztalt bizonytalanság.

Bizalom ide vagy oda, mi azért nem vagyunk abban annyira biztosak, hogy a munkahely belsős pszichológusát soha ne akarná megkörnyékezni a cég fő kíváncsiskodója, vagy senki nem akarna megtudni némi háttérinformációt a vezetésen belül zajló dolgokról. "Persze, mindig és mindenhol vannak lelkes érdeklődők, akik nálunk próbálnak puhatolózni a kollégáik viselt dolgairól. Ezeket a faggatózásokat azonban kutya kötelessége elhárítani egy jó szakembernek. Minket köt a titoktartás, a munkánkat előre meghatározott keretek között végezzük, amikhez ragaszkodnunk kell, mert a hitelességünket csak így őrizhetjük meg. Ha valaki áthágja ezeket a szabályokat, nyugodtan lehúzhatja a rolót, mivel ha pletykálkodásának híre megy, soha többet nem fog tudni praktizálni" - oszlatja el kétségeinket a munkapszichológus.

A személyes konzultációkon felül a gazdasági válság miatti tömeges elbocsátások kapcsán is igénybe szokták venni a munkapszichológus segítségét, aki az outplacement programokban, vagyis a gondoskodó leépítésekben vállal komoly szerepet. Egyrészt a vezetőt támogatja, akinek cseppet sem egyszerű végigvinni az emberi életeket kettétörő döntéseket, másrészt az elbocsátott dolgozónak segít feldolgozni az őt ért negatív hatásokat. "A pszichológus feladata ilyenkor az élmény átkeretezése, meg kell mutatni az álláskeresőnek, hogy minden mögött ott rejlik a lehetőség, nem csak a dolgok negatív oldalát szabad észrevenni" - állítja Minarik Annamária.

Pozitív üzenet

Manapság Magyarországon egyre több vállalat veszi igénybe ezt a fajta segítséget, melynek keretében a munkáltató által megbízott tanácsadók 2-3 hónapon keresztül támogatják az elbocsátott alkalmazottakat. "Ez tulajdonképpen egy gesztus a cég részéről, amivel kárpótolni szeretnék a munkavállalóikat - mondja a szakember. - Akitől megválnak, viszi a hírt a munkaerőpiacra, és a hosszú távú tervezés szempontjából egyáltalán nem mindegy, milyen visszajelzéseket kap majd az érintett vállalat. Ráadásul a pozíciójukban megtartott alkalmazottak felé is pozitív üzenetet hordoz, ha humánus módszerekkel zajlik ez a kényelmetlen eljárás."



Egyvalami biztos: a munkapszichológus, legyen akár belsős kolléga, akár egy külső tanácsadó cég szakembere, bizalmi szerepet játszik a vállalat életében, és amellett, hogy a munkavállalókkal szemben ki kell magának harcolnia a tiszteletet, a vezetőknél is el kell érnie, hogy elfogadják a nekik nyújtott tanácsot. "Az utóbbi időben szerencsére a pszichológus már nemcsak kiszolgáló, a felső döntések végrehajtója, hanem a jelentős presztízsnövekedésnek köszönhetően egyre komolyabb dolgokban kapunk szerepet. Lehet, hogy furcsán hangzik, de a vezetők is emberek, elfogadják az általunk képviselt szempontokat, és örülnek, hogy egy külső, objektív nézőpontból közelítjük meg a problémát" - foglalja össze a tapasztalatait Minarik Annamária.

A szervezetfejlesztés során a szakemberek a szervezet kultúráját vizsgálják meg. Ha ez kirajzolódott - ami a személyiségprofilhoz lesz hasonló -, ehhez bontanak le különféle információkat. Meg tudják határozni, hogy milyen emberekre van szükség ahhoz, hogy a cég jól vagy jobban működjön, rávilágítanak a szervezeti problémákra. Például egy nagyon versengő szervezetet ilyen módon lehet együttműködővé tenni, de a belső kommunikáció javítására is megoldási javaslatokat tudnak megfogalmazni.

A munkapszichológusok a hazai cégek életében egyre nagyobb szerepet töltenek be. Jelen vannak a kollégák toborzásánál, fejlesztik képességeinket, és segítik a vezetőket. Ez a pozitív tendencia remélhetőleg folytatódik, és nemsokára mindenhol lesz legalább egy olyan szakember, akihez feltétlen bizalommal fordulhatnak az alkalmazottak. Azoknak a szerencséseknek, akiknek már most van lehetőségük szakemberhez fordulni házon belül, ne habozzanak, keressék meg bátran a cég pszichológusát, és bízzák rá magukat.

 

Jártál már valaha munkapszichológusnál?

 

 

Ajánljuk még:
Legolvasottabb cikkek:
Értékeld a cikket:  Szavazat

A hozzászóláshoz be kell lépned. Amennyiben regisztrálni szeretnél, megteheted itt!

     

Erika I 2009. 06. 05. 13:37

11

Egyetértek Fiona álláspontjával; valamennyiünknek arra kellene törekedni, hogy saját problémáinkat és konfliktusainkat képesek legyünk megoldani. A "gondoskodó leépítést" viszont rendkívül cinikusnak találom!

kommentelek I 2009. 06. 04. 14:36

10

Az én munkahelyemen nincsen pszichológus, de ha lenne sem venném igénybe miután már elbocsátottak. Én mindent a párommal, illetve 1-2 közeli barátommal beszélek meg. Ugyanakkor van abban vmi, h néha jól esik egy idegennek beszélni a problémákról (nem is feltétlenül azért, h tanáccsal lásson el), egyszerűen csak jobb közérzetet ad, ha kibeszélhetjük a bajainkat, a bennünk lévő feszültséget mindenféle következmény nélkül....
Gondoljunk csak bele, itt is mindenki név nélkül, egymást nem ismerve osztja meg sokszor a legapróbb, legféltettebb titkait....

alkalmazott I 2009. 06. 04. 12:31

9

Félig felnőtt gyermekeimen látom nap mint nap, amit pályatévesztett "pedagógusaink" művelnek velük. Nemcsak katedrára, de gyerekek közelébe sem engedném őket. Mit taníthat az olyan tanár, aki vagy alkoholista, vagy házasságon kívüli kapcsolata van a saját kollégájával, és ezt nem is titkolja a diákok elől sem?...Aztán szó szerint kilóra akarja osztani az észt. Azt tanácsoltam a gyerekeknek, SOHA, SENKINEK ne tűrjék el, hogy megalázzák őket, mert ők is mindig udvariasak másokkal. Elárulok egy titkot: MŰKÖDIK! mesélték otthon, hogy ilyen megdöbbent arcot még nem láttak, mint amit a tanár vágott. Ez már több esetben is előfordult, más-más helyzetben, és mindig sugárzó arccal jöttek haza! Ez a módszer működik felnőtteknél is, néha magam is meglepődök, milyen gyorsan. Egyszerűen meghúzom a határokat, melyeket én is betartok. Nem mondom, hogy ezzel mindent meg lehet oldani, de legalább teszek valamit magamért. Zárójelben megjegyzem, az én lélekgyógyászom nem orvos volt, (azokban nem bízom én sem), de értette a dolgát, gyógyszerek nélkül!

Princess Fiona I 2009. 06. 03. 13:31

8

Bár úgy lenne... Sajnos, voltam már teljesen magam alatt. Amikor érettségi előtt álltam, a szemétláda matektanárom hidegháborút indított ellenem, mert nem tudta megérteni, hogy aki jó idegen nyelvekből, annak miért nem megy a matek. Azt hitte, lusta disznó vagyok csupán, pedig még külön tanárhoz is jártam matekból (angolból pedig én tanítottam másokat). Nem akart végül elvágni, "csak" idegileg meggyötörni. Ehhez még hozzájöttek aztán az érettségi izgalmai, amelyek akkor is megvannak, ha az embert a legrendesebb, legmegértőbb tanárok veszik körül. Lehet, hogy tennem kellett volna az egészre, annál is inkább, mert a szüleim mindig is rendesek voltak, nem volt nálunk olyan, hogy "megbüntetlek, mert rosszul tanulsz", de nem tudtam tenni rá a magasból, mert a jövőmet láttam veszélyben, gondolván, mi lesz velem, ha nem tudok matekból leérettségizni?

Aztán persze összejött a dolog, de én 46 kg-ra lefogytam, rémálmaim voltak, hánytam minden reggel, egyfolytában reszketett a gyomrom, nem tudtam enni, szédültem. Nem tudom biztosan, de azt hiszem, ez a kifejezett neurózis. Senkinek nem kívánom. És? Pihentem egész nyáron, igyekeztem kikapcsolódni, kellemes dolgokat csinálni, strandolni, nyaralni, vidám filmeket nézni, vicces könyveket olvasni, jó zenéket hallgatni, és igaz, hogy nem ment egyik napról a másikra, de szép lassan rendbe jöttem. Eszem ágában nem volt pszichológushoz menni, sőt, 6 lóval nem lehetett volna elvontatni hozzá. A legkevésbé sem hiszem, hogy az idegkimerültségem hamarabb elmúlt volna, ha ül velem szemben egy fehér köpenyes idegen. (Egyébként is, ha csak egy módom van rá, kerülöm az orvosokat.)

Még valami: nekem 14 éves koromban elcsúszott a gerincemben 2 csigolya. Biológia szakkörön megemeltem egy nehéz öntözőkannát, ez okozta. Először nem tudtuk ezt, csak annyit, hogy nagyon fáj a derekam, és zsibbad a lábam. El nem tudtuk képzelni, mi okozza ezt - mindenki azt hitte, érszűkület, de hát ugye, mitől lenne egy 14 éves kislánynak érszűkülete? (Nem dohányoztam, mielőtt bárki azt gondolná, hogy... :-) ) Addig-addig, hogy kórházba kerültem vele. És a gyerekosztály nagy tudásúnak és jóindulatúnak a legkevésbé sem nevezhető főorvosasszonya rám akarta bizonyítani, hogy nincs is semmi bajom, hanem a szüleimnél akarok elérni valamit... Nem mondok semmit rá, mert még kimoderálnak. Képzelje ide mindenki a világ legocsmányabb, legtrágárabb káromkodását.

Na és ez a riherongy elküldött ott, a kórházon belül pszichológushoz., aki elkezdte velem rajzoltatni a családomat. Na, gondoltam, csúnyán ne rajzoljam apucit, mert a végén még kiderítik, hogy az apukám iránti ellenszenvem miatt zsibbad a lábam! A pszichológus kénytelen volt elismerni, hogy semmi lelki vonatkozása nincs a betegségemnek. Egy röntgen pedig kimutatta, hogy az 5. és 6. számú csigolyám kiment a helyéből, ezért fáj a derekam, és a kicsúszott csigolyák egyike nyom egy ideget, azért zsibbad a lábam. Semmi lelki nyavalya, természetesen. Ha azt a röntgent előbb megcsinálják, megkímélhettek volna engem a pszichológussal való értelmetlen fecserészéstől...

alkalmazott I 2009. 06. 03. 10:48

7

Fiona abban a szerencsés helyzetben van, hogy még soha nem zuhant olyan lelki mélységbe, ahol már bárki segítségét elfogadná...Sok embertársunk nem annyira edzett, mint ő, egyre keményebb emberi és gazdasági hatások érnek bennünket. Amikor ezek még családi problémákkal is társulnak, a depresszió is megjelenhet, és az a bizonyos lejtő lefelé... Előző munkahelyemen mindezeket átéltem, voltam olyan mélyen lelkileg, hogy elmentem egy teljesen idegen lélekgyógyászhoz. Rámutatott dolgokra, amelyek ott voltak az életemben, csak én módszeresen besöpörtem a szőnyeg alá...Számomra a legnehezebb dolog volt szembe nézni addigi önmagammal, megtanulni szeretni és becsülni önmagam, különben hogyan várjam el ezt másoktól? Hosszú ideig tartott a gyógyulás, pénzembe nem került, viszont más szemmel nézem a világot és embertársaimat is. Sokkal nagyobb szeretettel. :)

Nyuszy I 2009. 06. 03. 09:14

6

Szia Fiona, én kb 15-16 éves lehettem, amikor először voltam pszichológusnál. Senki nem mondta, hogy menjek, magamtól döntöttem úgy. Pénzembe nem került, mert minden városban léteznek családsegítők, és ott vannak pszichológusok. Otthon is meghallgattak volna, ha akarom, de nekem az kevés volt. Segítség kellett... Ma már azt is tudom, hogy miért egy idegent választottam. Míg a szeretteink bele helyezkednek a problémáinkba, addig egy kívül álló nem. Ha hiszed, ha nem az utóbbi hosszú távon a jobb, hiszen itt nem ragadsz bele adott helyzetbe míg a másikban igen. Mondhatom úgy is, hogy míg első esetben elraktározódik, addig egy MEGFELELŐ szakembernél feloldódik.

Princess Fiona I 2009. 06. 02. 14:53

5

Ja, és ugyancsak kétlem, hogy ha valaki elveszti az állását, azt valami nagyon meg tudná vigasztalni egy pszichológus... Engem adott esetben inkább sértene, ha még egy pszichológust is a nyakamra küldenének. Gondoskodó leépítés... persze!

Erről egy régi Holló Színház-jelenet jutott eszembe, Galla Miklós volt a főnök, aki ki akarta rúgni a Trevor nevű alkalmazottat. És először hozzá folyamodott segítségért, hogy tudniillik hogy kéne kirúgni valakit. Mire Trevor azt tanácsolta, hogy a főnök mondja egyenesen az illető szemébe. A főnök ránézett: "Trevor, ki vagy rúgva!" "Jól van - örvendezett Trevor - ez az, jól csinálod!" Még azt is megtárgyalták, hogy van, aki üvölteni kezd a rossz hír hallatán, míg mások csak biccentenek egyet, és Trevor közölte, hogy ő valószínűleg biccentő típus. Erre a főnök megint rákezdte, hogy "Trevor, ki vagy rúgva!" - Trevor meg helyeselt, hogy jól van, csak így tovább, fog ez menni.

"És mit kell tenni, ha az illető nem akarja tudomásul venni, hogy kirúgták?" - kérdezte a főnök. Trevor azt tanácsolta, hogy adja írásba, és adja oda a személyzetisnek. A főnök le is írta, Trevor meg vitte a papírt, de útközben persze, hogy megnézte, kinek a neve áll ott. Aztán bömbölve ment vissza a főnökhöz: "TE SZEMÉÉÉT!" Mire a főnök: "Nem azt mondtad, hogy te biccentő típus vagy?" :-DDDDDD

Persze, akit kirúgtak, annak ez nem éppen annyira nagyon vicces. Akárhogy is, lehet, hogy nincs igazam, de nekem az a véleményem, hogy úgy kell ilyenkor az embernek egy pszichológus észosztogatása, mint ablakos tótnak a hanyattesés...

lestyán I 2009. 06. 02. 13:10

4

az előző munkahelyemen volt munkapszichológus, de soha nem mentem volna el hozzá, mert nem volt túl bizalomgerjesztő...ez is számít szerintem

Princess Fiona I 2009. 06. 02. 09:54

3

Én nemhogy munkahelyi, de semmilyen pszichológushoz nem mennék soha. Nem hiszem, hogy egy idegen ember, aki nem szeret, még csak nem is kedvel, bele tudná magát igazán élni a problémáimba anélkül, hogy legszívesebben a képembe ásítana az unalomtól. Nem munkahelyi ügy volt ugyan, de az egyik kolléganőm, akivel gyakran jártam ebédelni, elvált, és a válás úgy odavágta, hogy pszichológushoz kezdett járni. Kérdeztem, hogy az meg ugyan mit csinál vele. Azt felelte, hogy semmit, csak beszélgetnek, elmondhatja, hogy mit álmodott az éjjel, meg ilyenek. Na, ne már - mondtam neki - ezt én is megtettem volna veled, azzal az "árnyalatnyi" különbséggel, hogy én mindezért nem kértem volna tőled egy fillért sem!

Szerintem is inkább az kell, hogy az ember a szeretteinek mondhassa el, ha bármi baja van. Engem a férjem mindig vissza tud a földre rángatni, ha éppen elszállni készül az agyam... :-D Szerencsés vagyok. Nagyon. Kopp, kopp, kopp - nem elkiabálni!

cinimini I 2009. 06. 02. 09:33

2

Lehet, hogy paranoia, de nekem az volt az első gondolatom, hogy a pszichológus kotyoghat. Elég, ha a főnöknek mesél. Ennél jobb, ha az embernek vannak szerettei, akik valóban kiváncsiak a problémáira. Erről a "gondoskodó leépítésről" most hallok először, de annyira hangzik jól, mint a "legyünk barátok" szakítás.

RM I 2009. 06. 01. 10:21

1

Szerintem nagyon jó dolog a munkapszichológus, én mindig lemegyek hozzá, hogyha már úgy érzem, szétrobbanok a munkahelyi feszültségtől. Érdekes, még soha nem gondoltam rá, hogy ide vagy oda dumálna az elhangzottakról. Fő a bizalom.


Hirdetés

hirdetés


Belépés
alway
Friss kommentek

Sajátélmény: Különös házasság

Szerintem érthető a történet. Először volt a...

Szandiu || 2010 || Már || 12.

Labancz Lilla, ha átmegy a hídon

Huhh, én meg Budára nem megyek, ha nem muszáj. ...

Szandiu || 2010 || Már || 12.

Sandra Bullock nyilvános idétlenkedései

Lehet, hogy használ botoxot, de az sem megoldás ...

Szandiu || 2010 || Már || 12.

Legforróbb téma
Legfrissebb cikkek
Hírlevél
Szavazás
Ajánlat

 

Receptajánló